VVD Wethouder Oege Bosch opent gerenoveerde woningen

VVD Wethouder Oege Bosch opent woensdag 25 oktober een blok van acht gerenoveerde duplexwoningen in Zutphen, aan de Warnsveldseweg 144 – 158.

© PR

Tekst van het contact Zutphen Warnsveld.

ZUTPHEN - De woningen aan de Warnsveldseweg 144 – 158, een blok van acht duplexwoningen in Zutphen, hebben een flinke metamorfose ondergaan. Zo is er een combinatie van elektrische luchtwarmtepompen en zonnepanelen toegepast wat een gebouwgebonden nul-op-de-meterwoningen met energielabel A++ oplevert. Op woensdag 25 oktober zal het resultaat te zien zijn tijdens de bezichtiging, vooraf gegaan aan een openingshandeling door wethouder Oege Bosch.

Sinds de bouw in 1965 was er geen groot onderhoud meer gepleegd en ook paste de uitstraling van het complex niet meer in de omgeving. Het bestuur van de David Evekink Exploitatie Stichting heeft vervolgens Giesen Architectuur een plan laten maken waarbij het bestaande gebouw een geheel nieuwe gevel krijgt, die beter aansluit op de omliggende architectuur. Samen met bouwbedrijf Van Wijnen uit Deventer is het plan verder ontwikkeld met als doel voordelig wonen en een duurzame bijdrage aan de toekomst leveren.

Nul-op-de-meterwoningen (gebouwgebonden)
Dit zijn woningen die op jaarbasis evenveel energie leveren als ze nodig hebben, exclusief het gebruikt van de individuele bewoners. Door het isolatiepakket waarmee het woningcomplex als het ware wordt ingepakt, vermindert de warmte- en koeltevraag. De traditionele cv-ketels zijn vervangen door elektrische luchtwarmtepompen die worden gevoed door de zonnepanelen op het dak.

(Lees hier op de site van het Contact)