De monumentale binnenstad is
belangrijk voor de aantrekkingskracht van Zutphen op bezoekers en bewoners.
Binnen dat decor zorgen ondernemers in horeca, retail en cultuur voor een
hoogwaardig aanbod en levendigheid. Veel ondernemers hebben de afgelopen jaren
met persoonlijke aandacht, service en hoge kwaliteit een klantenkring opgebouwd
die vanuit de wijde omtrek- en vaak het hele land- naar Zutphen komt. Deze
bezoekers waarderen Zutphen niet alleen om het unieke winkelaanbod, maar in
toenemende mate ook als stad om te verblijven.
Voor deze ondernemers en hun
bezoekers zijn bereikbaarheid en parkeergelegenheid in de binnenstad van
cruciaal belang. Dat geldt ook voor de samenwerking met collega-ondernemers.
Binnenstadsmanagement en Stichting Zutphen Promotie zijn aanjagers en
verbinders.
Van de gemeente wordt een
constructieve opstelling verwacht, passend bij de aard en schaal van de
binnenstad. Zoals onze ondernemers hun gasten behandelen, hoort ook de
opstelling van de gemeente te zijn: hoge servicegraad, aandacht en een
constructieve opstelling. Regels voor bijvoorbeeld bouwvergunningen zijn
belangrijk om onze monumentale binnenstad intact te laten, maar ze moeten niet
doorschieten. Adviezen en oordelen over vergunningsaanvragen horen duidelijk te
zijn en ondernemers verder te helpen.
Het koopgedrag van klanten
verandert snel. Deze verandering is niet tijdelijk of generatie-bepaald, maar
bestendig. Winkelgebieden moeten daarop worden aangepast. Dit geldt ook voor
Zutphen. Om onze binnenstad levensvatbaar te houden moeten we flexibel omgaan
met functieveranderingen. We geven ruimte aan enige branchevervaging (bijvoorbeeld
in de vorm van ‘blurring’ waarbij winkeliers versnaperingen voor hun klanten
schenken). Ook zou de gemeente zich meegaand op moeten stellen bij
bestemmingswijzigingen om leegstand tegen te gaan, met name in de
aanloopstraten.
Nog te vaak staat het woningcontingent
ons in de weg. Het gaat hierbij om een systematiek die door de Provincie wordt
opgelegd waarbij het aantal te realiseren woningen voor de komende jaren aan
een maximum wordt gebonden. Wij willen af van deze systematiek: het is te star
en doet geen recht aan de dynamiek in de markt. Bovendien zouden we graag zien
dat zolang deze systematiek bestaat, Zutphen in het kader van functiewijziging
soepel omgaat met toevoeging van kleine aantallen woningen in bestaande panden
in de binnenstad. Alleen zo houden we onze mooie stad veerkrachtig en
levensvatbaar.
Bij een levendige binnenstad
horen ook evenementen. Een aantal daarvan heeft inmiddels landelijke en
internationale betekenis (bijvoorbeeld Chocoladefestival, Bokbierdag,
Cellofestival) en is van groot belang voor de promotie van Zutphen. Andere
evenementen (Zomerfeesten, kermis, Oranjefeesten) trekken vooral een lokaal en
regionaal publiek en maken Zutphen voor jong en oud een fijne gemeente om in te
wonen. De gemeentelijke overheid moet zich ruimhartig opstellen om evenementen
in de binnenstad en de dorpskern van Warnsveld mogelijk te maken.