Zutphen groeit en dat is goed
nieuws: het gaat steeds beter met onze gemeente. Daarbij hoort dat de
verkeerstromen zich blijven ontwikkelen. Om Zutphen en Warnsveld ook in de
toekomst gezond te houden is een passende infrastructuur van groot belang
Met de komst van de rondweg De
Hoven zullen de verkeerstromen rondom Zutphen wijzigen. Dat vergt aanpassingen
aan de infrastructuur. Zo wil de VVD een snelle en toekomstbestendige oplossing
voor het soepel afwikkelen van verkeer aan de westzijde van de
Cortenoeversebrug (Nieuwe IJsselbrug). Bij de ontwikkeling van deze brug is
rekening gehouden met een maximale capaciteit aan voertuigbewegingen. Deze
capaciteit wordt al jarenlang overschreden. Hier moeten we samen met de
Provincie en buurgemeenten doorpakken: niets doen zal betekenen dat Zutphen
steeds minder goed bereikbaar is en zal daarmee haar aantrekkelijkheid
verliezen voor toerisme en bedrijvigheid, maar ook als woonplaats.
Ook is het noodzakelijk om de
ring tussen de N348 ter hoogte van de rotonde met de Polbrug door te trekken in
noord-westelijke richting, zodat het bedrijventerrein de Mars aansluiting vindt
op de N345 richting Apeldoorn. De VVD ondersteunt de wens van de ondernemers om
de toegang tot de Industriehaven te verbeteren ten gunste van de scheepvaart.
De monumentale IJsselbrug hindert de scheepvaart en zal op termijn vervangen
moeten worden. Hierover loopt reeds overleg met de Provincie. De VVD vindt dat
er een duurzame oplossing moet komen voor de ontsluiting aan de noord-westzijde
van Zutphen richting rijksweg A1. Zo wordt het vestigen van bedrijvigheid op
bedrijventerrein de Mars interessant voor logistieke partijen en krijgt Zutphen
een nieuwe groei impuls.
De VVD wil graag gebruik maken
van slimme infrastructuur en oplossingen die het mogelijk maken de bestaande
infrastructuur optimaal te benutten. Zo heeft Zutphen een groot knooppunt voor
spoorvervoer en zijn er diverse lijnbusverbindingen. De binnenstad van Zutphen
is vanuit historisch perspectief minder geschikt voor grote verkeersstromen.
Daarom is het belangrijk dat aan de randen van de oude stad goede voorzieningen
zijn.
Het is van essentieel belang dat
zowel de bedrijventerreinen als de binnenstad van Zutphen bereikbaar blijven.
Daarbij horen parkeervoorzieningen op een goed niveau. Hierdoor blijft
afwikkeling van het doorgaande verkeer op orde en kunnen bezoekers snel een
parkeerplaats vinden.
Al eerder namen wij het
initiatief tot een hoogwaardiger parkeervoorziening aan De Houtwal in
combinatie met aantrekkelijke looproutes naar de binnenstad. De Poort van Zuid
moet zo snel gerealiseerd gaan worden alsook een herinrichting van het ’s
Gravenhof. Dit kan alleen in samenwerking met de Provincie en in samenspraak
met alle belanghebbenden: omwonenden, cultuurinstellingen, horeca en
winkeliers.
In de promotie van Zutphen moet
de bereikbaarheid van onze gemeente via de snelweg A1, openbaar vervoer en de
fiets een prioriteit worden. Betere benutting van parkeerruimte kan worden
bevorderd met dynamische bewegwijzering en apps. Het delen van parkeerruimte en
vervoermiddelen (deelauto’s) moet worden gestimuleerd.
De veiligheid van
fietsverbindingen in Warnsveld en Zutphen blijft van een hoog niveau. Er is in
de binnenstad en bij Winkelcentrum Warnsveld meer gelegenheid nodig om fietsen
te stallen.
Bij aanbestedingen in
infrastructuur en het openbaar vervoer neemt de gemeente het voortouw om
duurzame innovaties van de grond te krijgen (bijvoorbeeld adaptieve LED
verlichting, bussen op waterstof).