De verbeterslag in de interne beheersing voortzetten

Al sinds een paar jaar is de gemeente Zutphen en het college bezig met het versterken van de interne beheersing. En dat is nodig ook. Want een interne beheersing die op orde is draagt bij aan het goed beheersen van onze financiƫn.

Het college heeft al verschillende zaken in gang gezet om deze interne beheersing te verbeteren. De Corona-pandemie heeft daarbij niet geholpen en een aantal punten zijn nog niet af. Kortom: er is al veel goeds gebeurd, maar er is nog een hele wereld hierin te winnen. De Auditcommissie gaf in haar brief aan de raad verschillende adviezen over de interne beheersing en rapportages over de financiƫn aan de raad. De VVD wacht nog de schriftelijke reactie van de wethouder af op de adviezen alvorens te kijken welke moeten worden overgenomen en welke al uitgevoerd worden.

De VVD-fractie is blij met de ontwikkelingen, al zouden we graag zien dat dit in een sneller tempo gaat. Een gemeente die haar zaakjes goed op orde heeft is van belang om effectief te besturen. De VVD is dan ook blij dat hier door het college intensief gewerkt wordt. Wij kijken dan ook uit naar de verbeterslagen die komend jaar gemaakt worden.