Voorlopig einde van de VVD in de formatie

GroenLinks heeft bekendgemaakt te willen onderhandelen met Burgerbelang, de PvdA en D66. Hiermee valt de VVD in eerste instantie buiten de onderhandelingen. Dit vinden wij jammer, maar we kunnen niks anders dan die keuze respecteren en de partijen alle wijsheid toe te wensen in de onderhandelingen.

Na de verkiezingen, waarbij de VVD een van de winnaars was, hebben we meegedaan aan de programmatische verkenning. We hebben onze punten duidelijk gemaakt, waaronder:

* Werken aan werk.

*Ruimte voor onze ondernemers.

*Bouwen voor de behoeften, zoals woningen voor starters, gezinnen, middeninkomens en levensloopbestendig wonen.

*Een realistische energietransitie.

*Realiseren van het buurthuis in de Hoven.

Op 13 april hebben de partijen het verslag besproken. Duidelijk was dat verschillen overbrugbaar zijn. Op 14 april heeft GroenLinks haar keuze bekend gemaakt, waarbij bekend werd dat wij voor nu nog niet meedoen aan de onderhandelingen. Inhoudelijk zou het vooral zitten op de verschillende uitdagingen, waarbij er ''een minder financieel gedreven aanpak'' nodig zou zijn. We respecteren deze keuze, maar dit maakt ons wel enigszins bezorgd over de keuzes die gemaakt gaan worden.

Voor nu wensen we de formerende partijen alle succes en wijsheid toe. En wij zullen, in welke rol dan ook, ons best doen om het beste te doen voor Zutphen, Warnsveld en de Hoven!

Lees ook onze brief over de formatie!