VVD blij met eerste stap verduurzamen huizen, vraagt aandacht voor middeninkomens

Tijdens de raadsvergadering van 10 oktober heeft de gemeenteraad een raadsvoorstel aangenomen om 360 huizen te gaan verduurzamen. Dit is een mooie eerste stap, maar slechts een begin.

Met het raadsvoorstel kunnen koophuizen van voor 1994 tot een bepaald inkomen verduurzaamd worden. Aanvankelijk was het de bedoeling om slechts 180 huizen te verduurzamen. Doordat er echter een extra tranche vanuit het Rijk is uitgekeerd en we extra gelden uit de Armoedegelden kunnen benutten, kan er nu werk gemaakt worden van koophuizen voor gezinnen tot een inkomen van 150% van het sociaal minimum.

Een mooi begin, maar we zijn er nog niet. VVD-fractievoorzitter Jorn Lok: "Voor de toekomstige maatregelen van het verduurzamen van huizen en het bestrijden van energiearmoede vragen wij ook aandacht voor de middeninkomens. Middeninkomens die géén energietoeslag krijgen, géén extra regelingen voor verduurzaming, maar wél steeds meer moeite hebben met het betalen van de rekeningen. De gemeente dient hun niet in de kou te laten staan."