Raad maakt geld vrij voor ondernemers en verenigingen in nood

Tijdens de gemeenteraad nam de raad een amendement aan, door de VVD mede-ingediend, om met de nieuwe Reserve Energiekostencrisis ook geld vrij te maken voor de ondernemers.

Met dit amendement wordt geregeld dat ondernemers, culturele instellingen, verenigingen en stichtingen kunnen rekenen op:

* Een krediet voor cashflow problemen bij reƫle meerkosten.

* Het versterken van de communicatie van de loketfunctie voor de schuldhulpverlening voor ondernemers.

* Vouchers voor het kunnen inschakelen van advies voor verduurzaming.

* Een warmtefoto om te zien waar isolatie verbeterd kan worden.

* Vouchers voor een bedrijfsvoeringsadvies van een lokale boekhouder.

De VVD is blij met deze eerste stap, maar we zijn er nog niet. VVD-fractievoorzitter Jorn Lok: "De VVD zal met voorstellen blijven komen om onze ondernemers, verenigingen en middenklasse te ondersteunen. Zeker die groep belandt te vaak buiten de boot."

De VVD stemde echter tegen het instellen van het energiefonds. Dit was een nodig statement. Een apart potje van 5.000.000 euro, gevormd door de coronareserve en een positief resultaat, is een slechte stap en druist in tegen alles wat we van het verleden hebben geleerd. Maar als dit potje er komt, dan wil de VVD er in elk geval voor zorgen dat we hier onze middenklasse en ondernemers mee steunen.