Grondbeleid gemeente kost Zutphen klauwen met geld: "Beleid waar wij niet achter staan"

Tijdens de raad van 5 juni werd de meerjarenprognose grondexploitaties vastgesteld. In deze prognose staan de plannen welke stukken grond de gemeente wil kopen en verkopen en met welke doelen.

Al sinds een aantal jaar ging dit goed. De gemeente hield geld over aan de grondexploitaties en kon dit geld naar de algemene reserve overhevelen. Zeker nu zou dat logisch zijn. Grond is immers zeer gewild vanwege alle ambities rondom bijvoorbeeld huizen bouwen. Het beleid en de praktijk van het huidige college is echter anders. Volgens de nieuwe prognose gaat de gemeente komende jaren flink verlies draaien. De reserve die er is op grondexploitaties van 2,5 miljoen wordt opgemaakt en er zal waarschijnlijk een bedrag uit de algemene reserve moeten komen.

Het grondbeleid van de gemeente kost Zutphen dus klauwen met geld. Variërend van tonnen tot mogelijk miljoenen. Duidelijk wordt ook dat de ambitie om maar zo goedkoop mogelijk te bouwen en het vergroten van de hoeveelheid zonenergie hieraan bijdragen. Het droombeeld dat er meteen goedkope woningen komen als grond maar goedkoop verkocht wordt, kost de Zutphense kas straks een vermogen.

VVD-raadslid René Hissink was hier duidelijk over in de raad: "Wat wij hier zien zijn de eerste contouren van beleid waar wij als VVD niet achter staan. Dit beleid is niet effectief en is niet uit te leggen naar onze inwoners."

Dit beleid geniet geen steun van de VVD en daarom heeft de fractie tegen het voorstel gestemd.