De Kleine Linie, een grote blunder

Tijdens de raad van 3 juli sprak de raad over het meest recente drama op het woningbeleid: De Kleine Linie. In dit voorstel wordt er voorgesteld om 200 woningen te bouwen in Noorderhaven, met name gericht op betaalbaarheid. Alleen lijdt de gemeente daarop 1,5 miljoen verlies. Dat terwijl de financiële reserves van grond al opdrogen.

VVD-fractievoorzitter Jorn Lok gaf de VVD-visie op dit project: "De eerste resultaten van het woonbeleid van deze coalitie worden duidelijk. De gemeente legt geld toe op bouwprojecten in de hoop dat die woningen straks iets minder duur zijn. De gemeente moet zich niet blindstaren op goedkoop bouwen in de bebouwde kom, maar breed kijken wat álle opties zijn."

De gemeente heeft een subsidie gekregen van 2 miljoen euro voor dit project via de Woningbouw Impuls (WBI). Lok vervolgt: "Hulde dat dit is gelukt, maar het verlaagt slechts het verlies van 3,5 naar 1,5 miljoen. Het is een theedoek bij een open schotwond."

Is het wel een verlies als je er woningen voor terug krijgt die misschien wat betaalbaarder zijn? Lok: "Als je toelegt op een project terwijl er alternatieven zijn met hetzelfde doel, dan kan je inderdaad spreken van verlies!"