Kunst en cultuur

Kunst en cultuur is voor de VVD een belangrijk onderwerp. Wij willen vooral de juiste omstandigheden voor creativiteit, expressionisme en ondernemerschap faciliteren.

Onze gemeente kent veel initiatieven op het gebied van kunst en cultuur. Van kleinschalige voorstellingen tot grote podium producties. Van amateurkunst tot professionele artiesten. Voor de liefhebber valt er veel te kiezen en te genieten. Dat moeten we vooral zo houden. De VVD ziet dan ook graag dat de verschillende partijen in de stad samenwerken. We willen ruimte voor nieuwe initiatieven en omarmen innovaties uit de sector die kunst en cultuur laagdrempelig toegankelijk en toekomstbestendig maken. Hierin dient ook de jeugd een plek te hebben. Uitgangspunt voor ons is dat deze initiatieven hand in hand gaan met ondernemerschap.

Een belangrijk podium in onze gemeente is de Hanzehof en vooral de Buitensociëteit. Een goede schouwburg is een broedplaats voor culturele ontwikkeling. Helemaal wanneer nauw samengewerkt wordt met andere culturele partijen in de stad om een laagdrempelig podium voor iedereen te realiseren. Het feit dat de Hanzehof, Muzehof en Bibliotheek de handen in één hebben geslagen, juicht de VVD toe. Immers deze professionals weten als geen ander hoe de culturele markt zich ontwikkelt en wat een belangrijke laagdrempelige voorziening als de bibliotheek nodig heeft om toekomstbestendig te zijn. De VVD wil deze partijen daarom de ruimte geven een kostenefficiënt plan te ontwikkelen dat past bij de gemeente Zutphen.

Natuurlijk begrijpt de VVD heel goed dat mensen zich zorgen maken over de toekomst van bijvoorbeeld de Broederenkerk. Wat de VVD betreft blijft de Broederenkerk in de toekomst voor alle inwoners en bezoekers toegankelijk.