Sporten

In de gemeente Zutphen kan je bijna elke sport beoefenen. We zijn rijk als het gaat om de grote hoeveelheid sportverenigingen die we binnen de gemeentegrenzen hebben. Met het vastgestelde sportbeleid is ingezet op het behoud en versterken van de verenigingen. Goede accommodaties zijn daarbij heel belangrijk. De VVD is blij dat met de oprichting van het sport- en accommodatiebedrijf gewerkt wordt aan een efficiƫnt beheer van de accommodaties en professionele dienstverlening aan de sportverenigingen.

De samenhang tussen sport en welzijn wordt steeds duidelijker en belangrijker. Het effect van sport op je gezondheid en je (geestelijke) welzijn is groot. Door sport meer in te zetten als preventief middel kan de inzet van zwaardere zorg voorkomen worden. Niet alleen sporten bij een vereniging draagt daaraan bij, maar ook individueel sporten in je eigen buurt moet veilig en laagdrempelig kunnen. De VVD is er voorstander van de sportverengingen en sportparken samenwerken met zorginstellingen en wijkteams om sporten voor iedereen laagdrempelig toegankelijk te maken.

Speciale aandacht moet er zijn voor sporters met een beperking. Bij steeds meer verenigingen en op steeds meer plekken is aangepast sporten mogelijk, maar we zijn er nog lang niet. Daarom wil de VVD dat verenigingen extra ondersteuning kunnen krijgen om aangepast sporten mogelijk te maken.